Районна избирателна комисия Пловдив Област


РЕШЕНИЕ
№ 117-НС
Пловдив Област, 19.03.2023

ОТНОСНО: Постъпил сигнал с вх. № 1/16.03.2023 год. от Стоян Николов Таслаков в Районна избирателна комисия Седемнадесети изборен район Пловдивски.

На 16.03.2023 г., в 15:17 ч.  на електронната поща на Районна избирателна комисия - Седемнадесети изборен район – Пловдивски е постъпил сигнал с вх. № 1/16.03.2023 год. от Стоян Николов Таслаков – кандидат за народен представител в РИК – 17 Пловдив област от ПП Възраждане, в който са изложени твърдения, че на територията на област Пловдив се провежда предизборна агитация в нарушение на добрите нрави, която е забранена по смисъла на чл. 183, ал. 4 от Изборния кодекс, както и в нарушение на чл. 3, ал. 1 от Изборния кодекс, според който изборите се провеждат въз основа на всеобщо, равно и пряко избирателно право, с тайно гласуване и осигуряват свободно изразяване на волята на избирателите. Твърди се, че нарушенията са извършени от кметовете на поне две общини в областта - Георги Мараджиев – кмет на Община Стамболийски, Мария Вълканова – Кмет на Община Перущица, съвместно с Вежди Рашидов – кандидат за народен представител,  които агитират в нарушение на добрите нрави в полза на определен кандидат за народен представител, като по този начин равнопоставеността между кандидатите в изборния процес е явно нарушена. Твърди се също, че кандидатът черпи права като придобива явно преимущество пред всички останали вследствие на незаконни действия на кметове, които „..не се имат за кметове на всички граждани, а само и единствено за кметове на определена партия“. Нарушенията били отразени широко в поне 4 /четири/ статии на регионални медии. Към сигнала са приложени текстови файлове и снимки от въпросните статии, постъпили с отделни електронни писма от подателя на сигнала по електронна поща на РИК -17 в 15:18 ч. и 15:20 ч. на същата дата.

След като се запозна с твърденията в сигнала, приложените към него доказателства (снимков материал и текстови файлове), РИК – 17 Пловдивски приема за установено следното:

На първо място, сигналът е подаден от лице – кандидат за народен представител, което има правен интерес от подаването му, поради което последният се явява допустим и следва да бъде разгледан по същество, при условията и в сроковете на чл. 72, ал. 1, т. 20 от Изборния кодекс, във връзка с т. 5.8 от Решение№ 8-НС от 13.02.2023г. на Районна избирателна комисия – Седемнадесети изборен район – Пловдивски. С писмо вх. № 207/19.03.2023г. ЦИК е указала на РИК -17 незабавно да насрочи заседание, в изпълнение на разпоредбата на чл. 72, ал. 1, т. 17 от Изборния кодекс за произнасяне по жалба на г-н Стоян Таслаков.

В конкретния случай и след като се запозна с фактическите твърдения, съдържащи се в описания по – горе сигнал, Комисията намира, че не е налице хипотезата на чл. 72, ал. 1, т. 17 от Изборния кодекс, съгласно която РИК следва да се произнесе в срок от 24-часа от постъпване на сигнала, тъй като от изложените в него твърдения не може да се направи извод, че се касае за нарушение на правилата относно провеждането на предизборната кампания от доставчиците на медийни услуги с регионален и местен обхват, независимо, че доказателствения материал е обективиран в текстови файлове от медиен доставчик.

Разгледан по същество, сигналът е неоснователен, поради следните съображения: чл. 183, ал. 4 от Изборния кодекс забранява използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението, както и на материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на кандидатите. В агитационните материали се забранява използването на герба или знамето на Република България или на чужда държава, както и религиозни знаци или изображения. Съгласно чл. 3, ал. 1 от ИК изборите се произвеждат въз основа на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване и осигуряват свободно изразяване на волята на избирателите. Гласуването е задължително, извършва се лично от избирателя и представлява изпълнение на гражданския му дълг.

От изложеното в сигнала не се установява, че е налице нарушение на някоя от посочените правни норми. На първо място, от доказателствения материал, приложен към сигнала, е видно, че не се касае за агитационни материали, които противоречат на добрите нрави. Чл. 183, ал. 1 от Изборния кодекс предвижда, че по време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети може да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали. Предмет на регулация според Изборния кодекс са не всички материали, които са разпространявани и/или използвани от партиите и коалициите, а само тези, които попадат в приложното поле на Кодекса. В този смисъл и след преценка на приложените доказателства към сигнала, не се установява наличие на агитационни материали по смисъла на Изборния кодекс, нито може да се направи категоричен и обоснован извод за извършване на предизборна агитация.

Извън това, самото присъствие на кметове на общини на предизборна кампания (за каквито действия се съдържат данни в сигнала и в приложените към него файлове), също не сочи до нарушение на разпоредбите на Изборния кодекс. В чл. 182 ал.1 от Изборния кодекс са регламентирани забраните за провеждане на предизборна агитация, а именно: не се допуска предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала; от лицата на изборна длъжност в синдикалните и работодателските организации не може да провеждат предизборна агитация на работните си места; в държавния и общинския транспорт; предизборна агитация 24 часа преди изборния ден и в изборния ден. Не се допуска извършването на предизборна агитация от служители на вероизповеданията, като изрично е посочено, че не са предизборна агитация извършването на религиозни обреди.

Видно от изложеното, не е налице забрана за кметовете на общини да присъстват на предизборните кампании на кандидатите за народни представители, нито да извършват агитация. Разпоредбите на изборния кодекс са императивни и не подлежат на разширително тълкуване. Ето защо, изложеното в сигнала не може да бъде квалифицирано и като нарушение на разпоредбата на чл. 182 от Изборния кодекс.

В резултат от извършената проверка по постъпилия сигнал, Районна избирателна комисия Седемнадесети изборен район – Пловдивски, не установи, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 183, ал. 4, чл. 3, ал. 1 и чл. 182 от Изборния кодекс.

Ето защо и на основание чл. 72, ал. 1, т. 20 от Изборния кодекс Районна избирателна комисия Седемнадесети изборен район – Пловдивски

 

Р Е Ш И:

 

НЕ УСТАНОВЯВА нарушение по сигнал с вх. № 1/16.03.2023 год. от Стоян Таслаков.

Настоящото решение може да бъде оспорено пред Централната избирателна комисия в тридневен срок от обявяването му.

Председател: Янко Христов Радунчев

Секретар: Ферад Есад Мурад

* Публикувано на 19.03.2023 в 19:36 часа

Свързани решения:

8-НС/13.02.2023

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 276-НС / 03.04.2023

    относно: Преброяване на гласовете в СИК № 172500004 – гр. Раковски поради констатирано съществено несъответствие при предаване на резултати от произвеждането на избори за народни представители на 02 април 2023 г.

  • № 275-НС / 03.04.2023

    относно: Преброяване на гласовете в СИК № 172300002 – гр. Първомай, община Първомай, поради констатирано съществено несъответствие при предаване на резултати от произвеждането на избори за народни представители на 02 април 2023 г.

  • № 274-НС / 03.04.2023

    относно: Преброяване на гласовете в СИК № 170100079 – гр. Асеновград, община Асеновград, поради констатирано съществено несъответствие при предаване на резултати от произвеждането на избори за народни представители на 02 април 2023 г.

всички решения